أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

عارف ان اجراءات الحصول على تأمين عربيتك من هيأخد أكتر من دقايق!


 

faydety-logo-text

أشهر 5 رجال أعمال مليونيرات عالميين أصغر من 40 سنة!

تاريخ النشر: 09 ديسمبر 2021

طرائف وعجائب

أشهر 5 رجال أعمال مليونيرات عالميين أصغر من 40 سنة!

ايه هي المجالات اللي أشهر رجال الأعمال بيستثمروا فيها؟

تفتكر المليونيرات اللي كونوا ثروة من بدري في سن الـ 30 ايه هي الاستثمارات اللي عملوها؟ وخلي بالك كمان فكرة الثروة مابقتش معتمدة إنها تتعمل في سنين طويلة أو وأنت كبير لأن في استثمارات كتير بتخلي أصحابها أغنياء في فترة زمنية قصيرة خاصة لو بدأوا بدري.

 

أشهر 5 رجال أعمال شباب مليونيرات:

 

1-   مارك زوكربيرج

 

ومين ميعرفوش؟! هو اسم لامع في عالم رجال الأعمال، مارك أمريكي ودلوقتى عنده 37 سنة قدر يحقق ثروة قربت على 97 مليار دولار، وكانت أبرز استثماراته هي فيسبوك وبقى من أغنى رجال العالم، حياته العملية بدأت من وهو عنده 19 سنة لما أسس المنصة دي مع صحابه، وحاليًا مارك بيملك من فيسبوك حوالي 15% من الأسهم.

 

2-   ديمتري بوخمان

 

ديمتري من روسيا عنده 36 سنة، وثروته اتخطت 3 مليار دولار جمعها من الاستثمارات اللي عملها في مجال الإعلام والترفيه، هو وأخوه عندهم شركة اسمها Playrix الناشئة للألعاب عبر الإنترنت، واتعملت سنة 2004، وكمان اشتهرت بألعاب تطبيقات الهاتف المجانية، وإيرادات الشركة حاليًا تخطت الـ 1.2 مليار دولار في السنة.                                        

 

3-   جيهان وو

 

شاب صيني، 34 سنة، ثروته بتتقدر بـ1.8 مليار دولار، قدر يجمعها "وو" من خلال مشاركته في تأسيس شركة Bitmain Technologies اللي يعتبر هو رئيس إدارتها حاليا، ودي شركة متخصصة في صناعة رقاقات التعدين للعملات المشفرة، وتعتبر أكبر شركة في المجال دا جوا الصين، وهي متخصصة ببيع أجهزة التعدين التي تستخدم شرائح ASIC.

 

4-   باتريك كوليسون

 

عنده 33 سنة، أيرلندي الجنسية، ثروته حوالي 3.2 مليار دولار، جمعها من الاستثمار في مجال التقنية، شارك في  تأسيس شركة Stripe  ويشغل منصب رئيسها التنفيذي، وهي شركة مدفوعات رقمية اتأسست عام 2010.

 

5-   كريس وانستراث

 

عمره 36 عاما، أمريكي الجنسية، حجم ثروته وصل لـ2 مليار دولار، جمعها من خلال مشاركته في تطوير منصة GitHub لتطوير البرامج في عام 2008، والمنصة كبرت مع الوقت علشان تبقى واحدة من  أكبر مستودعات الرموز في العالم، وأعلنت مايكروسوفت إنها هتشتري  الشركة مقابل 7.5 مليار دولار، من خلال صفقة لشراء جميع الأسهم في يونيو. 2018

اختيار المحررين

faydety logo text
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع

منتجات تأمين