بعد فوزه بمستر أولمبيا للمرة التانية، بيج رامي كسب كام!

تاريخ النشر: في طرائف وعجائب

بعد فوزه بمستر أولمبيا للمرة التانية، بيج رامي كسب كام!

شفت ماتش بيج رامي الأخير؟

نجح العملاق المصري رامي السبيعي، المعروف إعلاميًا باسم "البيج رامي"، في التتويج ببطولة مستر أولمبيا لمحترفي كمال الأجسام حول العالم، اليوم الأحد، ودا اللقب التاني ليه على التوالي بعد بداية حياته الاحترافية سنة 2013.

بيج رامي صاحب الـ 37 سنة نجح في التغلب على منافسه الأمريكي براندون كاري، وصيف عام 2019، وعزز رامي فوزه للسنة التانية على التوالي كأول مصري في التاريخ يفوز بأرفع بطولة احترافية في عالم كمال الأجسام.

وبالنسبة للجايزة المادية اللي حصل عليها رامي بعد فوزه بالمركز الأول بلغت 400 ألف دولار يعني حوالي 6 مليون جنيه مصري و280 ألف.

  

معلومات عن مسابقة مستر أولمبيا

 

تعتبر من أرفع مسابقات كمال الأجسام في العالم، وكمان هي الأقوى على الإطلاق في الوزن المفتوح، وبينظمها الاتحاد الدولي لكمال الأجسام "IFBB"، ويتم إطلاقها سنوياً.

والجوائز المالية للفائزين بالمسابقة تتراوح ما بين 400 ألف دولار أمريكي للفائز بالمركز الأول، و150 ألف دولار للمركز التاني، أما المركز التالت فيحصل على جائزة قدرها 100 ألف دولار.

 

 حصل رامي بعد فوزه بالمركز الأول على 400 ألف دولار

 

مين هو بيج رامي؟

 

محمود محمد حسن السبيعي المشهور بممدوح السبيعي أو اللقب الأكثر شهرة ليه "البيج رامي"، من مواليد سنة 1958، بمحافظة كفر الشيخ، وكانت بداية رحلته في مجال كمال الأجسام في الكويت.

 

في 2012 شارك رامي للمرة الأولى في مسابقة مستر أولمبيا للهواه، ووقتها كان وزنه 286 رطل، ونجح في إنه يحقق المركز الأول، وفي 2013 نجح في إنه يفوز ببطولة نيويورك برو ''New York Pro''.

 

وشارك رامي السبيعي في بطولة مستر أولمبيا للمحترفين بداية من عام 2014 وحقق المركز السابع، وفي 2015 وصل للمركز الخامس وفي 2016 نجح في الحصول على المركز الرابع، ومن النقاط المضيئة في مشواره الاحترافي تحقيقه المركز الأول في بطولة "أرنولد كلاسيك".

 

وفي 2020 تحدى نفسه رغم إصابته بفيروس كورونا، وبعد تعافيه شارك في مستر أولمبيا ونجح في الحصول على المركز الأول لأول مرة في تاريخه، وحاليًا وزنه تخطى حاجز الـ 300 رطل قرابة الـ 136 كيلو جرام.