أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

أمن على عربيتك في دقايق واحصل على ارخص تأمين في مصر بالقسط اللي يريحك من هنا!

faydety-logo-text

سيناريوهات تأهل الأهلي والزمالك لربع نهائي دوري الأبطال

تاريخ النشر: 02 مارس 2022

طرائف وعجائب

سيناريوهات تأهل الأهلي والزمالك لربع نهائي دوري الأبطال

فرص الأهلي في الصعود أكبر من فرص الزمالك

الأهلي والزمالك وفرص تأهلهم للدور ربع النهائي من بطولة دوري أبطال أفريقيا 2022 بعد أما المارد الأحمر والفارس الأبيض صعبوا الأمور على نفسهم، وحاليًا الأهلي معاه نقطة واحدة من ماتشين وفي المركز التالت في مجموعته، والزمالك في المركز التالت في مجموعته بعد أما لعب 3 ماتشات اتعادل في 2 وخسر في ماتش ومعاه نقطتين بس.

 

ازاي الزمالك يتأهل لربع نهائي دوري أبطال أفريقيا؟

 

الزمالك عنده 3 ماتشات متبقية وهنقولك على فرص التأهل الممكنة علشان الزمالك يقدر يعدي من دور المجموعات ويروح للدور ربع النهائي من بطولة دوري أبطال أفريقيا.

بس خلي بالك في فرص بإيد الزمالك ممكن يحسمها وفي فرص تانية هينتظر نتايج الفرق التانية وكمان في سيناريو صعب هنقولك عليه.

الزمالك له  4 سيناريوهات والأهلي له 3 سيناريوهات للتأهل

 

الزمالك يتأهل عند النقطة الـ 11 

 

في الحالة دي الزمالك أكيد يتأهل للدور اللي جاي من دوري أبطال أفريقيا لو وصل للنقطة 11 وكمان مش هيهتم بانتظار نتائج الفرق التانية.

لو الزمالك فاز بالـ 3 مباريات الجاية رصيده هيبقى 11 نقطة (حاليًا معاه نقطتين بس من 3 ماتشات).

والصراع وقتها هيكون بين بيترو أتليتكو والوداد المغربي على بطاقة التأهل التانية، ولو كسب الوداد في مباراة ساجراردا وبترو أتلتيكو يتأهل برصيد 12 نقطة، لكن لو بترو أتلتيكو فاز بمباراتى ساجرادا والوداد يتأهل بترو أتلتيكو برصيد 13 نقطة.

 

ازاي الزمالك ممكن يصعد مع بترو أتليتكو؟

 

الزمالك يتأهل عند النقطة 9 مع بترو أتليتكو

 

في الحال دي الزمالك لازم يفوز على الوداد وساجرادا على أرضه، وممكن يتعادل مع مع بترو أتلتيكو على أرضهم هناك، وساعتها الزمالك هيكون معاه 9 نقاط من إجمالي مبارياته.

لكن في السيناريو دا الزمالك هيكون محتاج إن الوداد يتعادل في مباراتين ليتوقف عند النقطة 8، ويصعد وقتها الزمالك بصحبة بترو أتلتكيو حال فوز الفريق الأنجولي على ساجرادا وتعادله مع الوداد أو الفوز عليه.

 

صعود الزمالك مع الوداد

 

علشان الزمالك يتأهل للدور ربع النهائي من بطولة دوري أبطال أفريقيا، وهنا لو الزمالك اتعادل مع الوداد في الجولة الجاية ممكن يتأهل الزمالك للدور الجاي برصيد 9 نقاط مع الوداد المغربي.

لكن شرط السيناريو دا إن بترو أتلتيكو يخسر مباراتين ويتعادل فى واحدة ليتوقف رصيده عند النقطة 8.

 

صعود الزمالك عند النقطة 7

 

دا سيناريو صعب شوية وبيعتمد على نتايج الفرق التانية بنسبة كبيرة، لو الزمالك فاز في مباراة واتعادل في مباراتين من الثلاث مباريات الجاية هيتوقف رصيد الفريق الأبيض عند النقطة 7.

وقتها الفارس الأبيض هيحتاج لخسارة بترو أتلتيكو كل مبارياته ليتأهل الأبيض بأفضلية المواجهات المباشرة بعد التساوي في النقاط مع الفريق الأنجولي، أو بشرط هزيمة الوداد في باقي المباريات ليتوقف رصيده عند النقطة 6 ووقتها يتأهل الزمالك ثانياً مع بترو أتلتيكو.

 

ايه هي سينايوهات الأهلي للتأهل للدور ربع النهائي من دوري أبطال أفريقيا؟

 

الأهلي يكسب الـ 4 ماتشات الجاية

 

إن الأهلي يحصل على 12 نقطة من الماتشات الأربعة الجاية بتاعته (يعني يكسب كل ماتشاته) وساعاتها هيوصل للنقطة رقم 13 وهيتأهل للدور الجاي بدون مايبص على نتايج المنافسين.

 

الفوز في 3 مباريات

 

السيناريو التاني إن الأهلي يفوز في 3 مباريات على المريخ في المباراتين وعلى الهلال بالقاهرة، وهيوصل رصيده لـ 10 نقاط وهيتأهل لربع النهائي.

 

فوز وتعادل وخسارة

 

أما السيناريو التالت لتأهل الأهلي لدور ربع النهائي من دوري أبطال أفريقيا إنه يفوز في مباراتي المريخ، ويتعادل أمام الهلال ويخسر أمام صن داونز بجنوب أفريقيا، وقتها سيجمع الأهلي 8 نقاط ويتأهل بشرط خسارة الهلال أمام المريخ وخسارة المريخ أمام صن داونز الجنوب أفريقي.

اختيار المحررين

faydety logo text
google
apple
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

قروض منازل

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع