أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

عايز وسيط تأمين ببلاش؟ ادخل هنا واختار التأمين المناسب ليك بأكتر من طريقة تقسيط وسيب الباقي علينا.

faydety-logo-text

مفاجأة: أجر أحمد عز في "أخويا" اللي عرضته Netflix

تاريخ النشر: 13 مارس 2022

طرائف وعجائب

مفاجأة: أجر أحمد عز في "أخويا" اللي عرضته Netflix

فيلم أخويا بطولة أحمد عز بيناقش فكرة الدعم والمساندة والحب والأخوة والنظر باهتمام لذوي الهمم ومساندتهم

من أيام أطلقت منصة نتفليكس العالمية الفيلم الجديد للنجم أحمد عز واسمه "أخويا"، ودا فيلم روائي قصير، فيلم أخويا من إخراج ساندرا نشأت، واللي بتستخدم المرة دي اسم العيلة "ساندرا بصال".

الفيلم عمل ضجة كبيرة ومدتة أقل من نص ساعة، وأبطاله: صلاح عبدالله، وأحمد عز وبسنت شوقي، والطفل أدهم حسام، وفكرة الفيلم إن أحمد عز بيرعى أخوه من ذوي الاحتياجات الخاصة ومن هنا جه اسم الفيلم "أخويا".

 

كمان من الأفلام اللي عاملة ضجة حاليًا فيلم the batman اعرف عنه أكتر من هنا: مواعيد وأماكن عرض فيلم The Batman في مصر 2022

 

فيلم أخويا بيناقش ايه؟

 

فيلم أخويا بطولة أحمد عز بيناقش فكرة الدعم والمساندة والحب والأخوة والنظر باهتمام لذوي الهمم ومساندتهم، والفيلم متصور في قرية بمحافظة الجيزة تحديدًا في القناطر.

فيلم أخويا للمخرجة ساندرا نشأت، وتأليف رفيق مرقص وفادي أكرم ضمن أعمال سلسلة "في الحب والحياة" واللي بتتكون  من 8 أفلام قصيرة. 

 

حالة مختلفة لأحمد عز

 

النجم أحمد عز قال، في تصريحات صحفية، إن فيلم أخويا حالة مختلفة بالنسباله وبيدور حول علاقة أخ بأخوه من ذوي الاحتياجات الخاصة في حالة إنسانية مليانة مشاعر كتير.

ومن المعروف إن أحمد عز قدم مع ساندرا نشأت أكتر من فيلم زي ملاكي إسكندرية، ومسجون ترانزيت، والرهينة والمصلحة.

حاليًا عز مشغول بتصوير فيلم كيرة والجن مع المخرج مروان حامد في الأقصر، ومن أبطالع: كريم عبد العزيز، وسيد رجب، وأحمد مالك، وعند صبري وعارفة عبد الرسول. 

 

أجر أحمد عز في فيلم أخويا

 

ساندرا نشأت قالت إن أحمد عز قدم شكل مختلف في فيلم أخويا، ولما اتعرض عليه الفيلم وافق بسرعة، وما أخدش فلوس في الفيلم دا دعمًا لعودتها للإخراج.

 

فكرة الفيلم جت منين؟

 

فكرة فيلم أخويا جت للمنتج أنطوان خليفة، بتقديم أفلام قصيرة تعرض على Netflix تدور قصتها في يوم عيد الحب مع بعض الكوميديا. 

وأحمد عز سهل الأمور في التعاون مع بطل الفيلم الطفل أدهم حسام والعلاقة ما بينهم خارج التصوير كانت كويسة جدًا ودا اللي خلى المشاعر تظهر على الشاشة بالشكل الملفت.

 

ليك في الحفلات والعروض الغنائية؟ اعرف أكتر من هنا: حفلات وعروض فنية في مارس 2022 وأسعار التذاكر

 

معلومات عن سلسلة في الحب والحياة

 

  1. من إعداد كاتبة السيناريو المصرية عزة شلبي.
  2. من إخراج عدد من المخرجين العرب المتميزين: كوثر بن هنية من تونس، وهاني أبو أسعد، وأميرة دياب من فلسطين، وعبد المحسن الضبعان من السعودية، وهشام العسري من المغرب، وخيري بشارة، وساندرا نشأت من مصر، ومحمود الصباغ من السعودية وميشيل كمون.
  3. أبطال السلسلة: عدد من الفنانين العرب زي أحمد عز وآسر ياسين وبسمة وبسنت شوقي وعبد الحميد بوشناق وإيلي نجم وريتا حايك وغيرهم.
  4. الإنتاج: شركة اتحاد الفنانين للسينما والفيديو "أنطوان خليفة".
  5. أماكن العرض: في 190 دولة ومترجم بـ 33 لغة ومدبلج لـ 5 لغات.

اختيار المحررين

faydety logo text
google
apple
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

قروض منازل

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع