ايه هي القرارات الحكومية اللي بتفيد اصحاب المعاشات؟

تاريخ النشر: في عالم المال

 ايه هي القرارات الحكومية اللي بتفيد اصحاب المعاشات؟

قرارات الحكومة والبنك المركزي لتخفيف الأعباء على أصحاب المعاشات

في كذا فئة في الشعب ليها امتيازات خاصة، زي الخصم على تذاكر المناطق الأثرية اللي بيخدوا الطلاب تقريبا في معظم المناطق الأثرية والتاريخية في مدن مصر كلها، واصحاب المعاشات كمان أو المواطنين اللي فوق الـ 60 سنة، ليهم شوية امتيازات بقرارات حكومية، منها:
 

المواصلات العامة 50%:

 

في قرار حكومي مشترك بين وزارة التضامن الاجتماعي ووزارة النقل بيدي تخفيض 50% على المواصلات العامة لكل اللي فوق  60سنة، وتذاكر ببلاش خالص للفوق الـ 70. المواصلات المذكورة في القرار هي القطارات والمترو، ده غير أنهم خصصوا شبابيك حجز خاصة  لكبار السن وذوى الاحتياجات الخاصة، والأشخاص المذكورين في القرار ده يقدروا يستفيدوا بالتخفيض من خلال بطاقة الرقم القومي السارية.

 

قرارات البنك المركزي:

 

ضمن قرارات البنك المركزي لمواجهة الموجة التانية لفيروس كورونا، قرر تحمل مصاريف السحب النقدي على بطاقات المعاشات، للتخفيف عن أصحابها، لمدة 6 شهور، بداية من 1 يناير 2021 لـ 30 يونيو 2021، والمصاريف دي بتتراوح قيمتها تقريبا مابين 40 مليون جنيه لـ 60 مليون جنيه خلال فترة القرار.

وتقدر تعرف أكتر عن أخر قرارات البنك المركزي من هنا، أخر قرارات البنك المركزي في نهاية ٢٠٢٠ لمواجهة الموجة التانية من فيروس كورونا.

 

في قرار حكومي مشترك بين وزارة التضامن الاجتماعي ووزارة النقل بيدي تخفيض 50% على المواصلات العامة لكل اللي فوق  60سنة، وتذاكر ببلاش خالص للفوق الـ 70

 

المعاش من البنك:

 

دلوقتي يقدر أصحاب المعاشات تحويل معاشهم علي البنوك بدل من مكاتب البريد، محتاجين بس يخطروا التأمينات الإجتماعية، ويجيبوا جواب موافقة من البنك بتحويل المعاش، طبعا مع وجود حساب توفير بنكي بأسم المستفاد من المعاش. من ميزات القرار ده أن البنوك أوسع من مكاتب البريد، عشان يقدروا يطبقوا التباعد الإجتماعي، ده غير أن عندها 14 ألف ATM منتشرة في مصر كلها، يقدرا يصروا منها المعاش بسهولة.
 

شهادة رد الجميل:

 

بنك ناصر الإجتماعي عامل شهادة خاصة لأصحاب المعاشات اسمها" شهادة رد الجميل"، وبتعتبر فايدتها من أعلي فوايد الشهادات الحالية، بفايدة 12% سنوية أو 11.25% شهرية للشهادة الـ3 سنين، و10.75% فايدة سنوية أو 10.25% شهرية للشهادة السنوية.

 الشهادة بتتفتح بداية من 1000 جنيه، وليها حد أقصى 2 مليون جنيه، وبيتم حساب العائد من تاني يوم شرائها، وتقدر تأخد قرض بضمانها. والأوراق المطلوبة لفتح الشهادة هي:

   -  بطاقة الرقم القومي

    - الرقم التأميني