أسئلة متكررة عن القروض الشخصية

تاريخ النشر: في قاموس الفلوس

أسئلة متكررة عن القروض الشخصية

اعرف أكتر عن القرض الشخصي.

يعني إيه قرض شخصي؟

 

القرض الشخصي هو مبلغ مالي بتقترضه من بنك أو مؤسسة مالية عشان تقضي بيه مصاريف معينة، وممكن القرض يبقى بضمان أو من غير ضمان، ولو عايز تعرف أكتر عن القرض الشخصي، اضغط هنا.

 

امتي المفروض أفكر في التقديم على قرض شخصي؟

 

القرض الشخصي مفيد في تقضية مصاريف مهمة، أو عشان تشتري حاجة مستعجل عليها، ولكن في نفس الوقت لازم تبقى مدرك إنك هتكون ملتزم بدفع قسط شهري ممكن يأثر على مصاريفك وتحتاج إنك تراجع ميزانيتك.

 

القرض الشخصي اللي بضمان معناه إنك بتحط منتج بنكي تملكه زي شهادة استثمار أو وديعة  كضمان لتسديد القرض.

 

إزاي أقدر أعرف أحسن قرض لحالتي؟

 

لو عايز تعرف أحسن قرض بالنسبة لك، يبقى قارن ما بينهم وكمان قدم على اللي يناسبك باستخدام حاسبة القروض على فايدتي، وكمان هنقولك ازاي تختار البنك اللي هتاخد منه القرض.

 

إيه الفرق ما بين القرض الشخصي اللي بضمان، والقرض الشخصي اللي من غير ضمان؟

 

القرض الشخصي اللي بضمان معناه إنك بتحط منتج بنكي تملكه زي شهادة استثمار أو وديعة  كضمان لتسديد القرض، ولو حصل إنك ما قدرتش تسدد، يبقى البنك له الحق إنه يحجز عليهم ويفكهم لتسديد القرض. الفايدة الأساسية للقروض اللي من النوع ده إن غالباً بتبقى نسبة الفايدة أقل من القرض اللي من غير ضمان.

 

أنا لقيت قرض مناسب ليا، إزاي أقدر أقدم؟

 

دلوقتي تقدر تقدم عن طريق فايدتي، وكل اللي هتحتاجة هو البطاقة ومفردات المرتب، وإنك تملى باقي بياناتك، وإحنا هنكلم البنك وهنجيبلك الرد من غير ما تنزل من بيتك، ولما يجيلك الموافقة، كل اللي هتحتاجه إنك تروح تمضي في البنك.