إيه هي أشهر أنواع التأمينات في مصر؟ | فايدتي

إيه هي أشهر أنواع التأمينات في مصر؟

تاريخ النشر: في قاموس الفلوس

إيه هي أشهر أنواع التأمينات في مصر؟

أشهر أنواع التأمين الموجودة في الشركات التأمين في مصر

كل واحد بيحب يأمن على نفسه بالطريقة اللي بتريحه، وفي ناس بتفضل تأمن على  نفسها وعلى عيلتها كمان، وعشان تعرف التأمين ممكن يفيدك ازاى! يبقى لازم تفهم معنى التأمين والهدف منه.

 

ايه هو التأمين؟

 

هو نظام اجتماعي بيتطبق على الأفراد والشركات،  هدفه ان الشخص يقدر يواجه الخساير اللي ممكن يتعرض لها وينقل الخطر لحد تاني واللي في معظم الأوقات بتكون شركة تأمين اللي بتقدم أنظمة تأمين مختلفة بتفيد كل الفئات.

 

طب ايه هى أنواع التأمين؟

 

في أنواع كتير للتأمين، اختارنا منهم أشهر 5، وهما:

 

1- التأمين الاجتماعي:

 

هو نظام إجباري الحكومة بتفرضه على الموظفين، وده بيحصل عن طريق إن الشركات بتاخد جزء من مرتب الموظف وبيروح لصندوق التأمين الاجتماعي، والجزء ده على مدار السنين بيساعد الموظف انه ياخد مبلغ كل شهر بعد ما يطلع على المعاش عشان يأمن بيه نفسه وأسرته.

 

2- التأمين الصحي:

 

هو من أهم أنواع التأمين وبيغطي تكاليف علاج وتشخيص المريض، وبيوفر بدل لـ عدم العمل لـ فترة مؤقتة بسبب العجز الكلي أو الجزئي، وهدف التأمين الصحي انه بيقلل من التكاليف اللي بيصرفها المريض وقت تعبه مقابل مبلغ بسيط وثابت الشخص بيدفعه مرة واحدة في السنة. وممكن يبقي الاشتراك فيه تبع الشغل، أو تشترك لوحد من خلال نظام التأمين الصحى الشامل الجديد.

 

التأمين الصحي بيغطي تكاليف علاج وتشخيص المريض، وبيوفر بدل لـ عدم العمل لـ فترة مؤقتة بسبب العجز الكلي أو الجزئي

 

 

3- التأمين على الحياة:

 

وده النوع اللي بيطلب فيه الشخص أنه يأمن على حياته مع شركة التأمين، والشركة مسؤولة تدفع المبلغ اللي مكتوب في الوثيقة للمستفيدين في حالة وفاة المؤمن عليه، أو بتدفع المبلغ للشخص نفسه في حالة انه وصل لسن الـ 65، وده بعد ما بيكون دفع مبلغ التأمين علي شكل أقساط شهرية طول مدة التأمين.

 

4-  التأمين على الممتلكات:

 

من أكتر أنواع التأمين اللي الناس بتلجأ لها عشان يقدروا يواجهوا أي خطر يحصل لممتلكاتهم وبيضم التأمين على البيوت والعربيات وأي ممتلك حابب تأمنه، وشركة التأمين بتغطي الضرر اللي بيحصل للممتلكات في حالة السرقة، أو الحريق أو الكوارث الطبيعية زي الأمطار الشديدة والعواصف. 

 

5- التأمين على العربية:

 

من أشهر أنواع التأمين واللي بتتقسم لـ نوعين:

 

التأمين الإجباري:

 

النوع ده اتطبق في مصر سنة 2007، ومعاه بيجبر الشخص علي  دفع قيمة التأمين في المرور لما يستخرج الرخصة أو يجددها، و شركات تأمين السيارات بتحصل فلوسها من فروعها اللي موجوده  في  إدارات المرور.

 

التأمين التكميلي: 

 

أما النوع ده فـ فيه البوليصة بتتكتب بأسم صاحب رخصة السواقة وقيمته في الغالب بتبقى لصالح البنك اللي الشخص قدم على قرض منه  عشان يشتري العربية، وممكن في حالة عدم قدرة الشخص على سداد القرض، تتكفل شركة التأمين بسداد الأقساط الباقية.

 

ولو عايز تعرف أكتر عن التأمين ممكن تدخل هنا، يعني إيه تأمين؟