أمن ضد الحوادث!
أمن ضد الحوادث!
أمن ضد الحوادث!

أمن نفسك ضد الحوادث بأقل من 100 جنيه في السنة!

faydety-logo-text

أحسن 5 تطبيقات للسيطرة على ميزانيتك

تاريخ النشر: 15 يونيو 2020

نصايح ببلاش

أحسن 5 تطبيقات للسيطرة على ميزانيتك

استفيد من التكنولوجيا وخليها تساعدك في حياتك المالية

إدارة ميزانية ممكن تكون حاجة متعب شوية، خصوصاً في تتبع المصاريف اليومية وعشان تخلي بالك أنك ما تعديش حدود الصرف اللي أنت مقررها. وعشان كدة، المهم إن الواحد يستفيد من التكنولوجيا والتطبيقات الكتير اللي موجودة عشان يسهل عليه الدنيا.

 

1. مصاريف

 

الميزة الأساسية إنه واحد من التطبيقات القليلة اللي بالعربي، واللطيف إنه أول ما تفتح التطبيق، بيشرحلك إزاي تستخدمه، وتقدر بكل سهولة تعدل في بنود الصرف على راحتك، وبضغطة بسيطة بيوريك تقرير عن صرفك في الشهر، ومقارنة بطريقة الصرف للشهر اللي قبله.

 

2. واليت  (Wallet)

 

التطبيق ده بيمثل محفظتك الفعلية، وبيسألك أول ما تدخل، أد إيه كاش عندك في المحفظة دلوقت، وميزته إنه بيسمحلك تحدد نوع العملة من الأول، وممكن تضيف الفلوس اللي في البنك لو عايز، وممكن بس تستخدمه كطريقة لتتبع صرفك اليومي.

 

3. سبندي (Spendee)

 

شبيه جداً بتطبيق Wallet، لإنه برضو مركز على فكرة المحفظة وتتبع صرفك اليومي، وفي نفس الوقت تقدر تزود رصيدك في البنك، ولكن الزيادة فيه إنك تقدر كمتن تتابع تحركات فلوسك ما بين حساباتك أو حسابات تاية في البنوك، ولكن عشان تحصل على تقرير أو ملخص لصرفك، لازم تشتري النسخة البريميوم.

 

مانيفاي: مش بس بيساعدك إنك تحدد ميزانيتك، ولكن بيسمحلك تحدد بنود الصرف، ونسبة كل واحدة من المرتب، بس في نفس الوقت مش معقد وسهل الاستخدام، مش محتاج تسجيل في النسخة المجانية اللي فيها الصفات الأساسية للتطبيق

 

4. ماني مانيجير (Money Manager)

 

يمكن يكون أكتر تطبيق فيهم بسيط، ولكنه برضو تحسه شوية ممل، ولكن لو أنت من الناس اللي ما بتحبش الجرافيكس الكتير، ولكن بتدور على حاجة تكون شبيهة بالقلم والورقة، ولكن متطورة شويةن يبقى التطبيق ده هيعجبك.

 

5. مانيفاي (Monefy)

 

التطبيق ده مش بس بيساعدك إنك تحدد ميزانيتك، ولكن بيسمحلك تحدد بنود الصرف، ونسبة كل واحدة من المرتب، بس في نفس الوقت مش معقد وسهل الاستخدام، مش محتاج تسجيل في النسخة المجانية اللي فيها الصفات الأساسية للتطبيق، بس لو عايز حرية أكتر في التصنيفات هتضطر تشتري النسخة البريميوم.  

اختيار المحررين

faydety logo text
google
apple
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

قروض منازل

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع