أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

عايز وسيط تأمين ببلاش؟ ادخل هنا واختار التأمين المناسب ليك بأكتر من طريقة تقسيط وسيب الباقي علينا.

faydety-logo-text

إزاي تحمي الكريدت كارد (بطاقة الائتمان) بتاعك؟

تاريخ النشر: 15 يونيو 2020

نصايح ببلاش

إزاي تحمي الكريدت كارد (بطاقة الائتمان) بتاعك؟

ازاي تتجنب اي سرقة ممكن تحصل في الكريدت كارد بتاعك؟

استخدام الكريدت كارد دلوقتي بقى أسهل من الأول، أغلب المحلات بقت تقبل الكروت، ومع انتشار التسوق عبر الإنترنت، الطلب على بطاقة الائتمان زاد. بس في نفس الوقت، الكريدت كارد معرض لبعض المخاطر اللي الواحد لازم ياخد باله منها عند استخدام الكارت.

قدم دلوقتى على الكريديت كارد من خلال فايدتى فى دقائق ببلاش

 

عشان كدة هنقولك على شوية نصايح تتبعها لما تستخدم بطاقتك الائتمانية أو أي بطاقة بنكية:

 

  • احتفظ بالرقم السري لنفسك، بدون ما تشاركه مع أي حد، وما تحطش الرقم السري في نفس مكان البطاقة عشان لو اتسرقت، ما يبقاش مع السارق كل المعلومات اللي محتاجها.

 

  • قبل ما تدفع أي حاجة، اتأكد إن الرقم اللي مكتوب على شاشة الماكينة هو نفس الرقم اللي مكتوب في الفاتورة.

 

  • اشترك في خدمة الإخطارات البنكية: الخدمة دي بتبعتلك رسالة على التليفون كل ما بيتم استخدام الكارت، والرسالة بيبقى فيها المبلغ المسحوب والمكان أو الموقع اللي تم استخدام الكارت فيه.

 

بُص على كشف الحساب الشهري قبل ما تدفع البطاقة عشان تتأكد إن مافيش أي معاملات غير مصرحة، ولو حصل إن لقيت في معاملات غريبة لازم تبلغ البنك على طول.

 

  • ما تستخدمش بطاقتك في مواقع غير مضمونة أو غير مؤمنة إلكترونياً لإن ده بيعرضك لخطر سرقة البطاقة، عشان كدة يُفضل استخدام بطاقتك في مواقع معروفة فقط. في نفس الوقت بلاش توافق على حفظ بيانات البطاقة في أي موقع، لإن لو تم اختراق الموقع أمنياً ده هيعرضك لخطر سرقة البطاقة.

 

  • ما تصورش البطاقة وتحطها على أي من مواقع التواصل الاجتماعي أو تبعتها لحد.

 

  • بُص على كشف الحساب الشهري قبل ما تدفع البطاقة عشان تتأكد إن مافيش أي معاملات غير مصرحة، ولو حصل إن لقيت في معاملات غريبة لازم تبلغ البنك على طول.

 

  • ما تشاركش بيانات البطاقة مع أي حد على التليفون، خصوصاً مع شخص أو شركة مش معروفة. في بعض الأحيان بتحتاج تقول البيانات على التليفون زي لما بتحجز تذكرة طيران عن طريق خدمة العملاء، بس دي استثناءات مش العادي.

 

  • في الآخر، لو أنت في أي وقت حسيت إن الشخص أو الموقف اللي أنت فيه مش مريح، بلاش تستخدم بطاقة ائتمان، واسأل عن طرق تانية للدفع.

اختيار المحررين

faydety logo text
google
apple
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

قروض منازل

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع