ازاى توفر في الأكل بمناسبة اليوم العالمي لـ Stop food waste day!

تاريخ النشر: في نصايح ببلاش

ازاى توفر في الأكل بمناسبة اليوم العالمي لـ Stop food waste day!

اعرف ازاي توفر في الأكل بمناسبة اليوم العالمي لـ Stop Food Waste Day


 

توفير الأكل مش معناه إنك توفر في الفلوس اللي بتدفعها فيه أو متاكلش بره البيت مثلا، بس أنت كمان لازم تحافظ على استهلاك الأكل وتعرف هل محتاجه ولا لأ، وفيه احصائيات كتيرة أكدت أن الدول المتقدمة زي أمريكا عندها نسبة هدر كبيرة للأكل أكتر من الدول النامية زي مصر وطبعا ده حاجة مش متوقعة!

 

وبمناسبة أن انهاردة 28 أبريل اليوم العالمي  لـ Stop food waste day هنقولك على 5 طرق مختلفة هتساعدك توفر في الأكل.

 

1- اتسوق بـ ذكاء!

 

ناس كتير بتشتري حاجات هى مش محتاجاها وده بس عشان يستغلوا الخصومات اللي على المنتجات، ومش بيفكروا الحاجات هياكلوها امتى بس بيشتروها برضو! وإنك تنزل  تشتري الحاجات اللي أنت عايزها كل يومين مثلا بدل من مره كل أسبوعين ده افضل عشان متشتريش حاجات كتيرة على الفاضي، وكمان يفضل إنك تكتب ورقة فيها كل اللي أنت محتاجه.

 

2- خزن الأكل بطريقة مظبوطة!

 

طريقة تخزين الأكل هى اللي بتخليك تحافظ على الأكل أو تهدره، وعشان كده احنا بنقولك لازم تتعلم طرق تخزين الأكل ( الخضروات أو اللحوم) بطريقة مظبوطة عشان ميبوظش منك.

 

 

احسب تكاليف أكلك ومتاكلش أكتر من طاقتك وفي نفس الوقت افهم ثقافة عدم هدر الأكل

 

 

3- كل على قدك!

 

مش عشان ميحصلش هدر للأكل انك تاكل أكتر من طاقتك، بس لازم تتحكم في أكلك وتحسب تكاليفه كويس وكمان تحافظ على صحتك وبلاش تمشي بالمثل اللي بيقول "وجع البطن ولا كب الطبيخ".

 

4- اتأكد من صلاحية المنتج!

 

قبل ما تشتري أي منتج لازم تعرف تاريخ بداية ونهاية الصلاحية بتاعته، فـ لازم تتأكد انك هتكسب المنتج أطول فترة ممكنة وفي نفس الوقت مترميش فلوسك في الأرض.

 

5- ابتكر!

 

لو متبقي عندك اكل من امبارح، تقدر بكل سهولة تستخدمه تاني بس بـ طريقه مبتكرة، يعني ممكن تحط عليه التوابل اللي بتحبها أو تدخله في أكله تانيه وبكده هتبقى بتحافظ على الأكل من غير ما تزهق.