هتشتري ايه فى الأوكازيون الشتوي؟ | فايدتي

هتشتري ايه فى الأوكازيون الشتوي؟

تاريخ النشر: في نصايح ببلاش

هتشتري ايه فى الأوكازيون الشتوي؟

محتاج تشتري إيه في الخصومات بالكريدت كارد قبل الشتاء ما يخلص؟

 مع بداية الاوكازيون الشتوي الرسمي يوم الأحد 7 فبراير ولمدة شهر لغاية 7 مارس 2021، محتاج تبدأ تعمل ليستة بكل اللي محتاجه. ميزة الأوكازيون ده أنه بيكون في تخفيضات على منتجات مختلفة وبتوصل التخفيضات فيه لـ 70%، وبناء علي قرار وزارة التموين، كل محل مشترك يقدر يختار أسبوعين للتخفيض على منتجاته خلال الأوكازيون.

بالنسبة لمحلات اللبس الأجنبية، البرندات يعني، فبدأت تخفيضاتها بدري السنة دي من نص شهر يناير ولسه مكملة لغاية دلوقتي.

 

حاجات محتاج تشتريها في الأوكازيون:

 

1-الهدوم الشتوي والصيفي 

 

بما أن اللبس مسيطر علي التخفيضات زي ما مسيطر على عقلنا، فـ ليه متبدأش تدور على اللي محتاجه دلوقتي، حتي الصيفي، خاصة أن الموضة دلوقتي مش بتتغير بنسب كبيرة، لكن الأسعار في الصيف اللي بتكون مختلفة تماما.

 

2-سوبر ماركت

 

تخيل أن حتى الجبنة عليها تخفيض، ده غير باقي المنتجات الموجودة في السوبر ماركات، اتأكد بس من تاريخ الإنتاج وإنتهاء الصلاحية علي المنتجات الغذائية. 

من السوبر ماركات اللي عاملة تخفيض أسواق Fathallah ، واللي بدأ عروضه في 30 يناير ومكمل لـ 15 فبراير. 

 

تقدر تتطلع كريدت كارد وتستخدمها مع العروض اللي عجباك، و هتقدر تستخدمه مع الشوبينج أونلاين وفى المحلات 

 

3-الأجهزة الكهربائية والأدوات المنزلية

 

من المنتجات المستفادة من الأوكازيون الأجهزة الكهربائية في بعض المحلات، لكن بيكون عليها أقل نسبة تخفيض. كمان الأدوات المنزلية هتلاقيها مخفضة في بعض الأماكن زي السوبر ماركات الكبيرة والمحلات المخصصة ليها زي محلات رنين.

 

اشتري ازاي في الأوكازيون الشتوي؟

 

لو نسيت ميعاد الأوكازيون  وصرفت مرتبك قبل الخصومات، أو بيكون عندك التزامات تانية محتاجة سيولة، كل ده ميمنعكش من الشراء في الأوكازيون لأنك تقدر بسهولة تطلع كريدت كارد وتستخدمها مع العروض اللي عجباك، وميزته أنك هتقدر تستخدمه مع الشوبينج أونلاين وفى المحلات كمان، ده غير ان فى بنوك بتدي عروض على الكريدت كارد بخصومات هتقدر تستفيد منها مجرد ما الكارت يبقى فى إيدك، وكمان هيسهل عليك الدفع الإلكتروني ومش هتضطر تلمس الكاش اللي بيتنقل من إيد لإيد.

 

ازاي اطلع بطاقة ائتمان Credit Card؟

 

الموضوع سهل وبسيط، هتدخل على  Faydety.com  وتدخل على صفحة بطاقات الائتمان و تدخل بياناتك عشان تعرف البنوك المناسبة ليك وتختار أنسب بنك لظروفك، وبعد ما تختار البنك فايدتي هتقولك على الأوراق اللي محتاجها وهتقدم بسهولة علي موقعنا.