هو التجميل في مصر بيتكلف كام وازاي ماتصرفش فيه المرتب كله؟ | فايدتي

هو التجميل في مصر بيتكلف كام وازاي ماتصرفش فيه المرتب كله؟

تاريخ النشر: في نصايح ببلاش

هو التجميل في مصر بيتكلف كام وازاي ماتصرفش فيه المرتب كله؟

العناية الشخصية مش رفاهية !

عالم التجميل في مصر كتير مننا بيعتبره رفاهية بسبب الأسعار الغالية اللي بنلاقيها مقابل أي خدمة أو منتج ليهم علاقة بالعناية بالبشرة والجسم، رغم اننا مانقدرش نستغنى عنه لانه جزء كبير منه متعلق بالنظافة الشخصية، وعلشان كده لازم تلاقي طريقة محايدة تعملي بيها اللي انتي عايزه من غير ما تضغطي على ميزانيتك.

 

عشان كده حبينا نديكي فكرة عن أسعار أشهر المنتجات دلوقتي، وترتيبهم من ناحية الأهم فالمهم،

 

منتجات الـ Skincare: 

 

منتجات العناية بالبشرة هي أكتر المنتجات اللى بتلخبط أي حد، لأن المنتجات كتير والاسعار متفاوته، ده غير ان كل شوية بيطلع منتج جديد ويتشهر بشكل كبير، فـ خلينا الأول نبدأ بالأساسيات المهمة لأي بشرة: 

  1. غسول: وده سعره ممكن يبقى في حدود من 150 لـ 350 جنيه وهو أهم خطوة في العناية بالبشرة.
  2. كريم مرطب: كريمات البشرة بتبدأ من 80 جنيه لـ 200 جنيه والسعر هنا ما بيمثلش الجودة، ممكن جدا تلاقي المناسب ليكي هو اللي سعره أرخص.
  3. سيرم للبشرة: وده عشان يعالج المشكلة الأساسية اللي بتواجهك سواء كانت حبوب أو تفتيح أو نضارة، وده سعره بيبدأ من 200 جنيه لغاية 600 جنيه حسب المشكلة اللي عايزة تحليها.

 

مراكز التجميل:
 

هناك ممكن تروحي لأكتر من غرض سواء ليها علاقة بالبشرة أو الشعر، و هتدفعي في حدود من 500 لـ 1,000 جنيه حسب الخدمات اللي هتختاريها، ده غير خدمات المساج و الـ Spa اللي بتتراوح بين 500 و1,000 جنيه.

 

 تقدري تطلعي بطاقة ائتمان تسحبي منها علي راحتك وتستغلي الـ offers كمان عليها.

 

أدوات الـ skincare فى البيت:

 

فى الفترة الأخيرة انتشرت أدوات وأجهزة كهربائية خاصة بالعناية بالبشرة ممكن تستخدميها لنفسك في البيت. فى جهاز مختلف لكل حاجة، زي التقليم الضوافر و مساج الرجلين، وأكتر من جهاز لتنضيف البشرة و….إلخ، وتقدري تشتريهم أونلاين من خلال المواقع المشهورة زي Souq.com وJumia ، أو من السوبر ماركات الكبيرة زي هايبروان وكارفور مثلاً، المهم تتابعي الـ offers عليهم خصوصا أيام عيد الام والفالنتين.

واسعار الأجهزة دي بتبدأ من 150 جنيه وممكن توصل لـ 2,000 جنيه على حسب ماركة الجهاز وعدد الوات بتاعته.

 

لو عايزة تختاري ما بين أشهر اتنين سوبر ماركت فى مصر ممكن تدخلي هنا، قارن وقرر مين يكسب كارفور وهايبروان في الشوبينج الشهري؟

 

احوش كام عشان اشتري اللي نفسي فيه؟

 

الموضوع مش محتاج تحويش، عشان هتلاقي طول الوقت محتاجة تشتري حاجة فجاة، بس تقدري تطلعي بطاقة ائتمان تسحبي منها علي راحتك وتستغلي الـ offers كمان عليها، وتسددي علي مهملك في فترة السماح اللي بتكون ما بين 45 لـ 58 يوم علي حسب البنك.
 

قدمي دلوقتي علي الكريدت كارد/ Credit Card اللي محتاجاها مع فايدتي من مكانك.