6 خطوات هتظبط خطتك المالية لـ 2021 | فايدتي

6 خطوات هتظبط خطتك المالية لـ 2021

تاريخ النشر: في نصايح ببلاش

6 خطوات هتظبط خطتك المالية لـ 2021

عملت خطة مالية للسنة الجديدة وقدمت على المنتج البنكي اللي محتاجه ولا لسه؟

2020 كانت صعبة علينا كلنا، وده مخلينا مستنيين 2021 بفارغ الصبر، واكيد بنحاول نخطط لها عشان نعوض اللي حصل في 2020، بس عشان تعرف تحقق كل خططك وتكملها للآخر محتاج تحسبها صح وتظبط ميزانيتك عشان ما تضغطش على نفسك وتزود مصاريفك.

 

 

1- خليك مستعد للطوارئ:

 

2020 أكدت لنا ان مفيش حاجة مستحيلة، عشان كده لازم تعمل حساب كل حاجة من الأول، وده عن طريق انك تعمل حساب توفير للطوارئ عشان لو أي حاجة مفاجأة حصلت تقدر تتعامل معاها بسهولة من غير ما تأثر على مصاريفك.



 

2- احسب ديونك:

 

اعمل حساب ديونك واحسب الفترة اللي هتسدد فيها وفاضل عليك كام قسط، وحاول تدفعهم بشكل متساوي ومنتظم عشان تعرف تقسم الباقي من دخلك.

 

لو بتحاول تحوش من سنين عشان تشتري عربية أو شقة ومش عارف، يبقي ده الوقت اللي محتاج تفكر تأخد فيه قرض عشان تحقق حلمك بسهولة.

 

3- حوش عشان توصل لهدفك:

 

لو عايز تشتري حاجة معينة أو ناوي تسافر لازم تحوش من بدري عشان أول ما تجيلك الفرصة متضيعهاش.



 

4- قدم على كريدت كارد:

 

لو مبتقدرش تقاوم عروض التخفيضات اللي بتظهر فجأة أعمل الكريدت كارد و اشتري بيه وأبقى قسط مع البنك براحتك. وتقدر تختار كارت الائتمان المناسب ليك وتعرف البنك اللي بيعرض اللي محتاجه بمساعدة فايدتي.



 

5- قدم على قرض: 

 

لو بتحاول تحوش من سنين عشان تشتري عربية أو شقة ومش عارف، يبقي ده الوقت اللي محتاج تفكر تأخد فيه قرض عشان تحقق حلمك بسهولة، خصوصا لو حولت مرتبك على البنك اللي هتاخد القرض منه لأنك مش هتحتاج تحوش وقتها والأقساط هتتسحب بشكل مباشر. ده غير أن فايدتي هتساعدك تتأكد هتقدر تأخد القرض ولا لأ لما تدخل بياناتك على حاسبة القروض بتاعتها.



 

6- الأنشطة الأونلاين: 

 

لو عايز تمارس رياضة مش لازم تدفع اشتراك جيم مش متأكد أنك هتتابع معاه، بس ممكن تبدأ تتابع ناس رياضية أونلاين عشان يشجعوك تكمل تدريباتك، وممكن كمان تنزل الـ events اللي بتعملوها الصفحات الرياضية على الفيسبوك، زي Cairo Runners و

Cairo Cyclists Club.

. ده غير أن في تمارين كتير على يوتيوب سهل تعملها فى البيت ببلاش. 

نفس الحل ممكن تستخدمه في أي نشاط أو هواية عايز تبدأ فيهم، زي لو عايز تتعلم لغة جديدة مثلا، ممكن تستغني عن موضوع حجز الكورسات وتنزل الابلكيشن اللي بتعلمك اللغة بطريقة سهلة وممتعة زي Duolingo و Babel Fish، أو تدخل على المواقع اللي بتنظم محادثات مع أصحاب اللغة عشان تعرف ازاي تمارس اللغة.