أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

أمن عربيتك!

عارف أنك تقدر تأمن عربيتك بأقل من 2% من قيمة السيارة؟


 

6 نصايح لحماية حساباتك البنكية لو موبايلك اتسرق! 

تاريخ النشر: في نصايح ببلاش

6 نصايح لحماية حساباتك البنكية لو موبايلك اتسرق! 

موبايلك اتسرق قبل كدا؟

من الحوادث اللي ممكن أي حد يتعرض لها في أي وقت هي سرقة الموبايل، زي اللي حصل لمراسل اليوم السابع النهاردة، وبما أن الموبايل عليه معلومات شخصية كتير ليك ومن ضمنها بيانات حساباتك البنكية، أكيد محتاج تأمن نفسك من بدري قبل ما الوضع يوصل لسرقة الحسابات.

عشان كده هنقولك على 6 نصايح تعملهم يحافظوا على فلوسك لما الموبايل بتاعك يتسرق:

 

1-   اعمل محضر بالسرقة

زور أقرب مركز شرطة لمكان وقوع السرقة واعمل محضر علي طول، ومتنساش تاخد نسخة من البلاغ، وده هيفيدك في التعامل مع البنوك بالنسبة للحسابات البنكية، وكمان صورة المحضر مفيدة للشركات اللي فاتح عندها محافظ.

 

2-   زور البنك

يُفضل تزور البنك بنفسك وتغيررقم الموبايل اللي ربطه بحسابك البنكي، ونصيحتنا ليك متستخدمش رقم الموبايل اللي اتسرق في خدماتك البنكية بعد كدا حتى لو طلعت شريحة جديدة.. خليك فى الامان.

 

3-   اتصل بشركة الموبايل ووقف الشريحة

وقف بطاقة الـ SIM علطول بعد ما تتصل بشركة الموبايل علشان محدش يعرف  يوصل لـ OTP، الرقم السري لمرة واحدة، لأي رسالة شخصية أو خدمة مالية. 

 

تقدر تأمن على موبايلك عشان تحميه من السرقة

 

4-   وقف الوصول للخدمات البنكية

اتصل بالبنك علطول اطلب منهم يوقفوا الوصول للخدمات البنكية الخاصة بيك على النت والموبايل، ودا بيحميك تمامًا إن اللي سرق الموبايل يستمر في الحصول على OTP على  موبايلك.

 

5-   الغي تفعيل دفع UPI من حساباتك البنكية

الغي تنشيط دفع UPI، نظام الدفع اللي بيسمح بتحول الفلوس بين الحسابات البنكية، من حساباتك البنكية اللي ليها علاقة برقم الموبايل اللي اتسرق.

 

6-   اعمل حظر الوصول للحاجات دي

الغي الوصول لـ Paytm، خدمة دفع الفواتير اللي بتسمح للمستخدم يحول فلوسه من حساب بنكي لمحفظة رقمية، وللـ Google Pay أو محافظ الموبايل التانية.

 

امن موبايلك:

وفى طريقة تانية ممكن تحمي بيها موبايلك نفسه، بالتأمين عليه من خلال فايدتي. إسألنا على الواتساب على التأمين اللي محتاجه!