أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

عارف أنك تقدر تأمن عربيتك بأقل من 2% من قيمة السيارة؟

faydety-logo-text

تاريخ العملة المعدنية وتكليف صناعة الجنيه المصري!

تاريخ النشر: 13 يناير 2022

طرائف وعجائب

تاريخ العملة المعدنية وتكليف صناعة الجنيه المصري!

أول عملة كانت سنة 600 ق.م في مملكة ليديا -تركيا حاليًا- وكانت بتتصنع من مزيج الدهب والفضة والنحاس

بعد المقايضة بدأت الناس تفكر في حاجات قيّمة أكتر وينفع تعيش لفترات أطول علشان يشتروا بيها احتياجاتهم وكمان يقدروا يحوّشوها زي قطع الدهب والفضة، لكن بعد كده في ناس جالهم فكرة إنهم يعملوا عملات معدنية تسهل عليهم عملية البيع والشراء أكتر ويكون ليها شكل ووزن موحّدين.

 

 أول عملة معدنية في التاريخ

 

أول عملة كانت سنة 600 ق.م في مملكة ليديا -تركيا حاليًا- وكانت بتتصنع من مزيج الدهب والفضة والنحاس مع بعض وكانوا بيطبعوا عليها شارة الإمبراطورية ومن بعدها انتشرت فكرة العملات المعدنية في باقي البلاد اللي حوالين ليديا عن طريق التجارة.

 لغاية دلوقتي إحنا لسة بنستخدم العملات المعدنية كل يوم والسبب ورا ده إن لازم الفئات الصغيرة تكون من مادة تستحمل كترة التداول من إيد لإيد على عكس الفئات الكبيرة اللي مش بنتداولها كتير فبتكون من الورق.

 

 تطور شكل العملات المعدنية

 

 في الأول كانت بس مجرد قطعة من المعدن بيتم تسخينها والدق عليها وبعدين بيتم دق الشارة الإمبراطورية، لكن بعد انتشارها بقى فيه مكابس مخصوص للعملات علشان توحّد شكلها وحجمها، وكانوا بيزخرفوا الجوانب علشان محدش يقدر يقشر (يكشط) أي أجزاء من الجوانب ويستعملها في عمل عملة جديدة.

أما أول شخص فكر يحط صورته على العملات المعدنية فكان الإسكندر الأكبر علشان يفتخر بإنجازاته، ومن بعدها انتشرت فكرة وضع صورة الحاكم على العملات المعدنية.

 

العملات المعدنية في مصر

 

 وصلت العملات المعدنية مصر مع الإسكندر الأكبر وبدأ وقتها المصريين يتعاملوا بيها ، وأول عملة مصرية اتعملت كانت سنة 350 ق.م وكان اسمها "النوب نفر" ومعناها الذهب الخالص، ودايماً كانت العملات في مصر بتعكس حال الاقتصاد فيها، فإذا كانت العملة معمولة من الدهب فده معناه إن الاقتصاد مزدهر والعكس صحيح.

لغاية دلوقتي إحنا لسة بنستخدم العملات المعدنية كل يوم والسبب ورا ده إن لازم الفئات الصغيرة تكون من مادة تستحمل كترة التداول من إيد لإيد على عكس الفئات الكبيرة اللي مش بنتداولها كتير فبتكون ورقية.

 

الفلوس المعدنية:

 

 في معظم دول العالم بيتم صناعتها من النحاس والنيكل والزنك، وبتكون نسبة النحاس أعلى في الغالب، لكن في دول تانية بتستخدم الحديد العادي و الألومنيوم والكربون والقصدير وبعضها يستخدم الذهب.

لكن بالنسبة للجنيه المعدني المصري  فيتعمل من صلب مطلي بالنحاس "Cupronickel"  يعني نحاس نيكل، والفضة ما بتدخلش في صناعته.

 

الجنيه المعدني المصري بيتعمل من ايه وبيتكلف كام؟

 

رئيس مصلحة سك العملة قال قبل كده إن الجنيه المعدني بيتعمل من الصلب المطلي بالنحاس ونفس اللي بيتعمل بيه العملة الإنجليزية، وكمان الجنيه المعدني بيتكلف ما بين 90 لـ 95 قرش.

أما الجنيه المصري فممكن تعرف تفاصيل عنه من هنا، نبذة تاريخية عن الجنيه المصري.

اختيار المحررين

faydety logo text
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع

منتجات تأمين