أمن عربيتك!
أمن عربيتك!
أمن عربيتك!

عايز وسيط تأمين ببلاش؟ ادخل هنا واختار التأمين المناسب ليك بأكتر من طريقة تقسيط وسيب الباقي علينا.

faydety-logo-text

البنك المصري لتنمية الصادرات Ebank يغير هويته وشعاره

تاريخ النشر: 22 فبراير 2022

عالم المال

البنك المصري لتنمية الصادرات Ebank يغير هويته وشعاره

شعار البنك الجديد عالم جديد إحنا أوله

البنك المصري لتنمية الصادرات  Export Development Bank Of Egypt  أعلن في يناير 2022 إطلاق هويته وشعاره الجديد، وبقى اسمهEBANK  بدال EBE، وشعاره الجديد بقى "عالم جديد إحنا أوله" بدال "رايحين مع بعض لبكرة".

 

البنك بيقدم نفسه بشكل جديد متطور وأطلق خدمات جديدة كل دا لجانب طبعًا هدفه الأساسي تنمية الصادرات، وتم اختيار اسم البنك EBank، لتأكيد الهوية المصرية خبراء التصدير والتميز في الأعمال وتشجيع شباب رواد الأعمال وغيرهم.


جمعية عمومية 6 فبراير

 

البنك المصري لتنمية الصادرات عقد جمعية عمومية عادية، يوم الأحد 6 فبراير، علشان يناقش زيادة رأس المال المصدر والمدفوع من 3.2 مليار جنيه إلى 5.2 مليار جنيه بزياده قدرها 2 مليار جنيه، عبر الاكتتاب النقدي الممول من قدامى المساهمين، ومناقشة الموازنة التقديرية عن العام المالي الحالي 2022.

ومن أبرز أهداف بنك تنمية الصادرات مضاعفة صافي أرباحه خلال 2022 لتصل إلى 917 مليون جنيه بنهاية ديسمبر الجاي، بالمقارنة مع صافي أرباح متوقعة بحدود 473 مليون جنيه في ديسمبر اللي فات 2021.

 

لو مهتم بالتمويل العقاري اعرف الجديد من هنا: شروط التقديم والحجز في شقق جنة وسكن مصر ودار مصر

 

الأرباح الإجمالية المستهدفة
 

أما عن الأرباح الإجمالية المستهدفة لبنك تنمية الصادرات وصلت لـ 1.53 مليار جنيه في نهاية 2022، مقابل 906 ملايين متوقعة عن السنة اللي فاتت 2021، وبيستهدف EBANK الوصول بعائد القروض والإيرادات المشابهة إلى 7.089 مليار جنيه بنهاية العام الجاري، مقابل 5.838 مليار جنيه بنهاية 2021.

وكمان تحقيق نمو بيتجاوز 30% في إيرادات الأتعاب والعمولات لتصل إلى بقيمة 584 مليون جنيه، مقابل إيرادات متوقعة عن السنة الماضية بقيمة 448 مليون جنيه.

 

البنك المصري لتنمية الصادرات تم تأسيسه سنة ١٩٨٣ بهدف تمويل المصدرين

 

صافي الدخل من المتاجرة

 

البنك المصري لتنمية الصادرات EBANK توقع تحقيق صافي الدخل من المتاجرة بنهاية 2021 بقيمة 193 مليون جنيه، وبيستهدف البنك الوصول بها إلى 249 مليون جنيه بنهاية العام الجاري.

 

معلومات عن البنك

 

البنك المصري لتنمية الصادرات تم تأسيسه سنة ١٩٨٣ بهدف تمويل المصدرين في كافة القطاعات الزراعية والصناعية والخدمية، إلا أنه بنك متكامل يقدم كافة الخدمات المصرفية والمنتجات البنكية المختلفة للأفراد والشركات ولكافة شرائح المجتمع.

وكمان بيقدم الخدمات الإلكترونية المختلفة ومختلف الأوعية الإدخارية وبيشارك بقوة حاليًا في المبادرات المختلفه للبنك المركزي زي مبادرة الـ 3% لمحدودي ومتوسطي الدخل.

 

تقدر تعرف أكتر عن البنك المصري لتنمية الصادرات EBANK من خلال الموقع الرسمي للبنك: من هنا

اختيار المحررين

faydety logo text
google
apple
linkedin
instagram
youtube
twitter
facebook

منتجات بنكية

قروض شخصية

قروض سيارات

قروض منازل

تمويل المشاريع الصغيرة

بطاقات ائتمان

شهادات و ودائع