10 خطوات مهمة تبدأ بيها الـ startup بتاعك

تاريخ النشر: في نصايح ببلاش

10 خطوات مهمة تبدأ بيها الـ startup  بتاعك

لو عايز تبتدى مشروع ركز فى النقط دى!

 

فى الفترة الأخيرة زادت الشركات الناشئة أو المعروفة عالمية ب Startup، ومع زيادة أقبال الناس على استخدام الأبلكيشن والويب سايت اللي بتنتج عن المشاريع دي، زاد حب الشباب لبداية مشروعهم الناشئ الجديد، لكن الموضوع مش بالسهولة اللي يبان بيها فى الاول، عشان كده هنقولكم على أول الخطوات اللي محتاج تطبقها فى مشروعك عشان تضمن نجاحه.

 

اعرف أكتر يعني إيه Startup من هنا.

 

 الفكرة: دور على فكرة بتخدم الناس خصوصا فى حياتهم اليوميه، ياريت تبقي جديدة أو على الأقل تقدر تجدد فيها عشان تبقي مميزة وتقدر تجذب بيها أكبر عدد من الجمهور. 

 

 خطة العمل: حط خطة لشغلك وابدأ فكر فى الخطوات اللي محتاج تبدأ بيها، زي مين اللي محتاج توظفه الأول.

 

وظف ناس متفائلة : ال Startup محتاج ناس نفسها طويل عشان سكته طويلة، فمحتاج توظف ناس متفائلة ببكرا وعندهم استعداد يشتغلوا من غير مايبقوا متأكدين إيه اللي هيحصل بكرة. 

 

  Business incubator : دور على  الشركات اللي بتدعم المشاريع الناشئ فى بلدك عشان يساعدوك تقف ويمولوا مشروعك فى البداية.

 

الميزانية: خدت تمويل أو ماخدتش حاول تحافظ دايما على ميزانيتك عشان متخلصش كل فلوسك فى حاجات ملهاش لازمة، زي مقر كبير للشركة  وأنت لسه فى البداية وموظفيك قليلين .

 

 دور على التمويل: كل شركة فى بدايتها مابتطلش مكسب قد ما بتحتاج فلوس تتصرف عليها، فشوف أحسن تمويل بالنسبة لك إيه، فى طريقين، أنك تأخد قرض من البنك وده هيبقي ليه مدة محددة لازم تسدده فيها، أو أنك تدخل شركة كبيرة كشريك ليك بنسبة فى أسهم الشركة قدام التمويل طبعا.

 

 أهتم بالتسويق: طبعا الأهم من الشغل تظبيط الشغل، يعني إيه أهمية مشروعك لو مفيش حد يسمع عنه ولا بيستخدمه، فلازم تحط خطة للتسويق من بدري وفيها كمان التسويق عن طريق الانترنت عشان تقدر توصل لأكبر عدد من الجمهور بأرخص الطرق على الأقل فى البداية.

 

 التكنولوجيا: بيل جيتس قال عن التكنولوجيا: "We're changing the world with technology"  وده يخلينا نستخدمها فى كل شغلنا عشان تساعد في تكبير المشاريع، فحاول تدور على أهم التطبيقات والمواقع اللي ممكن تفيدك، ولو كنت ناوي تعمل ويب سايت بس فكر تعمل كمان ابلكيشن على الموبايل عشان تبقى أقرب لجمهورك.

 

سوق العمل: ادري سوق العمل كويس وخصوصا المجال اللي اخترته لمشروعك عشان تبقى عارف كل جديد فيه، وكمان تبقي فاهم منافسينك وعارف كل خططهم اللي جاية.

 

الميزانية: خدت تمويل أو ماخدتش حاول تحافظ دايما على ميزانيتك عشان متخلصش كل فلوسك فى حاجات ملهاش لازمة، زي مقر كبير للشركة  وأنت لسه فى البداية وموظفيك قليلين .

 

حافظ على حماسك: ممكن مع الشغل الكتير وتعبه والمشاكل اللي هتقابلها تفقد حماسك وتزهق من مشروعك أصلا، بس حاول تفكر نفسك دايما أنك أكبر مشجعينك وأن مفيش حاجة بتكبر فى يومين، وأن شغلك بس هو اللي هيحققلك اللى نفسك فيه.